VINDEN I PILETRÆERNE

VINDEN I PILETRÆERNE

Turné i hele landet

14. oktober - 1. november 2023

Vinden i Piletræerne gemmer på meget større problematikker, men jeg tvivler på, at børnene i salen forstår dem. Det er også ligegyldigt, for børnene følger alligevel nøje med fra start til slut.

Af: Kathrine Bo Hansen

Vinden i Piletræerne udkom i 1908, men var oprindeligt en række godnathistorier, som forfatteren Kenneth Grahame fortalte sin søn. Det er en klassisk historie om fire venner, Muldvarpen, Tudse, Grævlingen og – i denne version – Mosegrisen, som hjælper hinanden gennem medgang og modgang. Måske kan du huske stop motion-filmen med dukkerne fra 1983?

I Teater Nexts fortolkning af klassikeren er det skuespillerne Michael Slebsager, Maria la Cour, Mikkel Baden-Jensen og Christian Bergman, som fremfører de elskede karakterer.
Det er også Christian Bergman, som har bearbejdet og instrueret Vinden i Piletræerne. Musikken er komponeret af Christian Dahlberg, og Kirsten Brink har designet både scenografi og kostumer.

Her har vi ikke blot med en historie om talende dyr at gøre. Vinden i Piletræerne gemmer på meget større problematikker, men jeg tvivler på, at børnene i salen forstår dem. Det er også ligegyldigt, for børnene følger alligevel nøje med fra start til slut – fra Muldvarpens ensomme mørke til fejringen af det stærke venskab. At kunne mærke koncentration blandt en forsamling med børn helt ned til femårsalderen er et kæmpe skulderklap til hele holdet bag forestillingen.

Især Slebsagers Hr. Tudse tager kegler. Med store armbevægelser og animeret mimik bjergtager han både store og små. Det er svært ikke at trække på smilebåndet, når han entusiastisk rationaliserer drømmen om en hurtig bil over for de andre dyr eller formår at få “Ford” til at rime på … “lort” i sangen Båt Båt. Han er også den eneste karakter, som bryder den fjerde væg og interagerer med publikum med stor, glædelig respons fra de mindste i salen som resultat.

Der er mange sekvenser i forestillingen, som morer børnene. Især under kampen i anden akt mellem de fire venner og væslerne, som har overtaget Hr. Tudses hjem, Tudseborg, skaber store grin og masser af kommentarer. Den umiddelbare morale om, hvad det vil sige at være en god ven, er noget som selv de mindste kan forstå. Jeg tror også, at de fleste børn kan genkende Hr. Tudses trang til at få fingrene i det næste nye. Særligt nu med julen lige rundt om hjørnet…

Som sagt handler Vinden i Piletræerne også om emner, der er mindre børnevenlige. Hr. Tudses egoisme og spejling af egne evner er ultra relevant i dag med den generelle udbasunering af “det gode liv” på sociale medier. Hvor der i 1908 kunne trækkes tråde til kritik af klassesamfundet, kan denne versionering ses som kritik af forhøjelsen af individet over fællesskabet. Der er også andre eksempler på samfundskritik med f.eks. dommernes rimelig skødesløse retsafgørelse af Tudses fængsling: “Lad os runde det op – 20 år er sådan et dejligt rundt tal”. Vi bliver også udsat for noget så modbydeligt som DSB-bureaukrati i form af en hysterisk og nidkær billettør, da Tudse skal have en togbillet for at komme tilbage til sit hjem.

Vinden i Piletræerne er så sandelig en forestilling for hele familien. Med en enkel scenografi, rekvisitter i barnlig udformning og musiknumre a la musicals bliver vi alle godt underholdt i 2 x 45 minutter – hvilket også er min eneste anke. Længden på anden akt kunne godt høvles ned med 10 minutter, så koncentrationen ikke udfordres unødvendigt. At vise vigtigheden af godt og ærligt venskab kan man derimod aldrig bruge for meget tid på. Denne forestilling er en dejlig reminder herpå.

Det er ikke længere muligt at få billetter til forestillingen.