TIVOLIREVYEN 2023

 

tivolirevyen 2023

Glassalen, Tivoli
01. juni - 05. august 2023

Det er i disse momenter, hvor Tivolirevyen virkelig kommer til sin ret. Når komikkens modpoler mødes over deres fælles genre. Når unge og gamle kan møde hinanden over grinet. Både på scenen og blandt publikum.

Af: Lasse Holmelund Jarbøl

HVAD ER DET
Den første Tivolirevy løb af stablen i 1884, og siden har der ad flere omgange været forskellige former for revy rundt omkring i Tivoli. Siden 1906, har revyen i Tivoli primært spillet i Glassalen under forskellige navne. Mest kendt er nok Dirch Passers sidste optræden i 1980. Nu er revyen vendt tilbage til Tivoli, med to af dansk revyhistories største, i form af instruktør og performer Lisbet Dahl og kapelmester James Price. Faktisk havde Lisbet Dahl, ifølge hende selv, sit endelige revygennembrud i netop Tivolirevyen i 1982.

Tivolirevyen 2023 tager gennem sange, viser, sketches og parodier fat i nogle af årets mest omtalte emner og personligheder. Det er på den måde klassisk revy, med forskellige indslag der stikker i flere retninger, indrammet af et stort åbnings- og afslutningsnummer.

VI MENER
Sjældent har jeg hørt så højt et bifald, som da Lisbet Dahl indtog scenen på premieren af Tivolirevyen 2023. Helt alene på scenen fortæller først hun, og derefter resten af castet om deres minder fra Tivoli. Det er et sødt åbningsnummer om barneglæden, forelskelsen, forældrekærlighed og ungdomsdrikkeriet, der finder sted i Tivoli. Men med ét åbner scenen sig og frem toner et syv mand stort orkester, skarpt ført an af revykomponisten himself, James Price. En stærk start på revyens tilbagevenden til Glassalen.

Scenografien, designet af Rikke Juellund i samarbejde med videodesigner Morten Just, er enkel, men flot, og udgøres af flere niveauer af teatertæpper. Tæpperne skifter ved hjælp af lys farve flere gange, så den simple scenografi bliver aldrig kedelig. Samtidig udgøres ét af lagene af store skærme, som både kan blende ind i rækken af tæpper, men også køres rundt og skifte baggrunde, i form af blandt andet en Københavnsk gade, en stue og sågar tivoli selv. Det er visuelt flot og formår at flette teknologien ind i den gamle glassal.

Allerede i aftenens første sketch efter åbningsnummeret blev jeg dog nervøs. Nicolai Jørgensen sidder som familieterapeut i Københavns Kommune og bliver forvirret, da en i telefonen vil tiltales “de”. Jeg får øjenkontakt med min sidemand, og vi kigger begge nervøst mod scenen, for det er lige præcis, hvad jeg har frygtet ved revy. At nu skal de stå der og lave sjov med, at nu må man heller ikke sige noget længere… Men det skal vise sig, at det er mig der er den fordomsfulde, for Jørgensen snakker slet ikke om kønspronominer, men om kongelig tiltale. Med ét udvikler sketchen sig nemlig til en terapi-session mellem prins Joachim og dronning Margrethe. Jørgensen leger med mine forventninger og ender med at sno mig om sin lillefinger i sit forsøg på at lappe forholdet mellem mor og søn. Han har aldrig nævnt køn eller woke-kulturen, det er derimod mine bange anelser, der driver sketchen frem. Det er en stærk start, der aktivt bruger de fordomme, nogle har om revy, til både at lave sjov med kongehuset og drive gæk med publikum.

Forestillingen balancerer dog hele tiden på grænsen mellem at hylde de forskellige medvirkendes baggrunde og decideret gentage tidligere materiale. Det alsidige ensemble, bestående af revyskuespillerne Lisbet Dahl og Carsten Svendsen, standupperne Linda P og Andreas Bo samt den mere dramatiske skuespiller Nicolai Jørgensen, bidrager til en bred humor, hvor der er noget for alle. Men flere gange tenderer det selvkopiering. Kendere af castet, vil kunne nikke genkendende til nogle af Linda P’s karakterer, Andreas Bos parodier og endda Lisbet Dahls tilbagevendende viser. Det er alt sammen sjove indslag, men også noget vi én til én har set dem lave før. Er det virkelig stadig sjovt at grine af, at Villy Søvndal er dårlig til engelsk, når det er over 10 år siden han var minister?

På mange måder formår Tivolirevyen ellers at tage denne klassiske genre med ind i en ny tid. Forholdet mellem den gamle og den nye komediegenre bliver især tydeligt i spillet mellem den garvede revyperformer, Lisbet Dahl, og den mere moderne standupper, Linda P. På et tidspunkt afbryder Linda P Lisbet Dahl, og belærer hende om, hvordan en rigtig standupper ville levere sin komik. Det er sjovt at se Lisbet Dahl kaste sig ud i vittigheder som forvirret boomer, der ikke forstår de unge, men forholdet imellem de to typer af komik når toppen, da Lisbet Dahl overlader sit nummer til Linda P, som hun respektfuldt og morsomt leverer. Det er i disse momenter, hvor Tivolirevyen virkelig kommer til sin ret. Når komikkens modpoler mødes over deres fælles genre. Når unge og gamle kan møde hinanden over grinet. Både på scenen og blandt publikum. Ja, det er da selvfedt, at instruktøren, Lisbet Dahl, har dedikeret et helt nummer til, hvor fantastisk hun selv er. Men det er også en selvironisk kommentar på den stjernestatus, hun har opnået. Især set i lyset af, at sangen mest af alt handler om, at folk stadig staver hendes navn forkert.

Revyskuespillere bliver tit spurgt, om revyens tid er forbi, men hvis det fremføres sådan her, går den en lys fremtid i møde.

STUDERENDE OG FATTIG? SÅDAN GØR DU:
Priserne går fra 375-650 kr., og der er desværre ingen typer af rabat at hente. Det er til gengæld ikke en forestilling, der kræver at man sidder lige i midten af salen, og det meste spil foregår på forscenen, så man kan sagtens sidde længere væk. Der er dog en del søjler i salen, så hold øje med hvor de er placeret, hvis du køber billetter i siderne. Desuden er det værd at bemærke, at en billet til Tivolirevyen giver gratis indgang i Tivoli hele forestillingsdagen, så slå eventuelt teaterbesøget sammen med en tur i haven.

FOTO: Camilla Winther


 
Den 4. VægComment