RESORT

Møstings
31. marts - 6. juni 2023

Det er virkelig et scoop for Vest at have det unge ensemble iscenesætte denne livskrise, som publikum får lov til at opleve helt tæt på. Så tæt på, at nogle endda bliver en del af performancen.

Af: Kathrine Bo Hansen

Kunsthallen Møstings er forvandlet til et fiktivt badehotel, når kunstneren Filip Vest indtager både inde- og uderum med soloudstillingen Resort.

Gennem en scenografisk kunstinstallation med flere performances i løbet af udstillingsperioden udfolder Vest en sanselig fortælling om den tid, vi befinder os i lige nu, med fortællinger om klimakrise, isolation, eskapisme og undergang.

Skuespillerne Louis Bodnia Andersen, Kristoffer Eriknauer, Marie-Lydie Nokouda og Emma Silja Sångren fremfører angst, virkelighedsflugt og nye identiteter – og det at savne noget, før man egentlig har mistet det.

Møstings Hus stammer fra den tid, hvor Frederiksberg var det foretrukne sommeropholdssted for velhavende borgere og fremtrædende embedsmænd. Jeg er vild med, at Vest har brugt lokationen som inspiration bag Resort. De smukke, sorbetfarvede stuer kunne sagtens huse et overpriced badehotel et sted i rolige Nordsjælland. Da jeg får øje på et par forkullede håndklæde-svaner, der tilsammen danner et hjerte, som man kender det fra eksotiske charterrejser, fornemmer jeg dog straks en ulmende uro.

Installationen byder på fire forskellige rum: hotelværelse, spa, hotelbar og morgenmadsbuffet. Først får publikum lov til at udforske resortet, og noget er vist ikke, som det plejer. Baren er revnet og ved at falde fra hinanden, der er insekter i drinksene, gulvtæppet ligger hulter til bulter, og lavasten er spredt ud over det hele – selv i morgenmadsdispenseren. Efter lidt tid kommer Sångren ind og sætter sig i baren. Lidt efter kommer Bodnia Andersen og joiner hende. Ud fra deres dialog er alt i deres forhold vist heller ikke, som det plejer. Med et usexet forsøg på rollespil er det tydeligt, at publikum er vidner til en god gammeldags parforholdskrise. Rollespillet kører videre gennem hele performancen, og i takt med, at parret skifter identiteter, udskifter skuespillerne også hinanden. Derved får alle fire lov til at performe med hinanden i begge roller – et spændende greb, som er yderst vellykket.

Bodnia Andersen, Eriknauer, Nokouda og Sångren er cremen af ungt, dansk skuespil. De fire skuespillere har hver deres force. Eriknauer brillerer som en selvoptaget og følelseskold skid, der ikke kan udvise sympati overfor grædende Nokouda, som formår at være både hjerteskærende og morsom midt i sin frustration. Bodnia Andersen charmerer det ene øjeblik med hundehvalpeøjne og overvælder det andet øjeblik med en anstrengende svada om vigtigheden af geologi. Sångren fremfører ømhed og eftertænksomhed med sin monolog om Before-filmene og spørgsmålet, som alle hader: “Hvad tænker du på?” Den klassiske historie om en smuldrende relation mellem to mennesker, som har elsket hinanden, formår Vest at gøre relevant og tidsvarende ved at vise alle facetter af parforholdet.

Det er virkelig et scoop for Vest at have det unge ensemble iscenesætte denne livskrise, som publikum får lov til at opleve helt tæt på. Så tæt på, at nogle endda bliver en del af performancen. At hele kunstinstallationen udgør scenen tilføjer noget helt særligt for oplevelsen – på både godt og ondt. For der var flere sekvenser, som jeg ikke kunne se til min store ærgrelse. Men det er præmissen, når der ikke bruges en konventionel teatersal. Til gengæld gik jeg så også derfra med et ønske om mere!

Resort illustrerer den altomsluttende katastrofe, som et skrantende parforhold kan være. Udover elementerne i installationen mærker jeg dog ikke en nærtstående naturkatastrofe, men det gør mig ikke spor. Jeg er rigelig underholdt med fortællingen om, hvordan et kærestepar kæmper for forholdets overlevelse takket være skuespillernes fremførsel af det levende manus.

Der er desværre ikke flere performances på programmet. Men kunstinstallationen kan du stadig nå at se, hvis du er hurtig. Den har nemlig sidste dag på søndag (den 11. juni 2023).