Romeo & Julie

Romeo & Julie

Aarhus Teater

12. februar - 10. marts 2022

Medom og Klakstein er i sandhed forestillingens største force og en gave til teatret. Begge har de skabt tidsløse og interessante skildringer af de ellers velkendte figurer.

Af: Emilie Beske

De fleste af os kender historien. Den ukuelige forelskelse mellem to unge mennesker, fanget i hver deres rivaliserende slægt. I Aarhus Teaters version har Romeo (Viktor Pascoe Medom) et sandt prinsegarn og rå Dr. Martens støvler. OG så spiller han guitar og synger som en ægte hjerteknuser. Hans pigeglade venner Mercutio (Simon Matthew) og Benvolio (Emil Pretner) siger han skal glemme sin profane forelskelse i Rosalina, for i aften er der fest, og hvem ved? Måske finder han kærlighedens lune i et andet hjerte? Julie (Mette Klakstein) er 14 år, gifteræd, og så har hun en mor, der gerne ser hende gift hurtigst muligt - helst med den unge prins Paris. Til maskeballet møder hun Romeo, der er af den slægt, der bekriger Julies. Deres kærlighed er større end deres familiers had. Dagen efter bliver de gift, og et par dage efter, går de i døden sammen for deres stormende kærlighed.

Aarhus Teater og instruktør Maren Elisabeth Bjørseth har skudt gang i endnu en fortolkning af den udødelige kærlighedsklassiker om Romeo & Julie (tidligere i sæsonnen også spillet på Vendsyssel Teater og Teatret Møllen). Fortællingen får fint besøg af huskomponist Marie Koldkjær Højlund (en del af bandet Nephew og solist under navnet Kh Marie), dansere fra Holstebro dansekompagni og teatrets eget huskor.

Der er knald på Aarhus Teaters Romeo & Julie. Instruktør Bjørseth har samlet så mange elementer, at jeg næsten ikke ved, hvor jeg skal starte. Mest fremtrædende er hendes valg om at lade musikken få så stor en betydning i hendes iscenesættelse.

Allerede i første scene får vi hele castet (omtrent 20 medvirkende) på scenen til et klassisk italiensk korværk. De beretter om fortællingens tragiske udfald. Tro mod Shakespeares prolog, synger de publikumslyset ned. Tekstens tydelighed smutter lidt i farten, men det er alligevel fortryllende, hvordan stemmer kan transformere et rum. Lyden bliver kastet lidt kunstigt ud af højtalerne og rammer med et ønske om, at det kunne have været løst på en anden måde, så jeg ikke sidder med følelsen af, at det er ligemeget, at det foregår live foran mig.

Vi møder Medom i titlerollen som Romeo. Med sin guitar vandrer han rundt på bagcenen og giver associationer til samtlige nuller chick flicks med sin sprøde klang og singer-song-writer look. Han giver liv til tekster fra bl.a. Elias Rønnefeldt, som er musiker og sangskriver i det danske post-punk-band Iceage. Det er på sin vis med til at åbne det klassiske op for et moderne publikum. Romeos to lystfulde venner kaster sig over en beatboxing-rap, hvor de duellerer med Shakespeares ord. De er konsekvente med deres levering, men alligevel føles det lidt fladt og skole-musical-agtigt - måske fordi Matthews portrættering af Mercutio er for meget liderlig og for lidt menneske.

Den rytmiske musiker Marie Koldkjær Højlund, der er fast huskomponist på teatret, optræder også selv på scenen og sætter lyd til forestillingen. Hun gør det i og for sig også godt, men jeg bliver lidt stilforvirret, når de blander så mange mange musikalske elementer. Jeg står emotionelt af, når de introducerer endnu et nyt instrument eller en ny stilgenre, fordi det til tider tager fokus fra de to hovedrolleindehavere, der egentlig gør det fortræffeligt.

Medom, der har været en fast del af ensemblet på Aarhus Teater siden 2020, viser virkelig, at han hører til på de store scener. Han puster liv i den over 400 år gamle karakter og gør ham både moderne og genkendelig. Han spiller med sådan en renhed, at jeg hepper på deres kompromisløse kærlighed. Klaksteins Julie er som skabt til at gå hånd i hånd med Medoms Romeo. Hun spiller Julie med en tiltrængt råstyrke, ungdommelighed og sødme - den perfekte cocktail. De er i sandhed forestillingens største force og en gave til teatret. Begge har de skabt tidsløse og interessante skildringer af de ellers velkendte figurer. De gængse monologer og dialoger som Balkon-scenen og “Hvorfor er du Romeo?” får nye ben at gå på i mundene på Medom og Klakstein.

Lysdesignet skal også fremhæves. Helt fra start har Mathias Hersland fat i noget, jeg ikke har set mage på andre scener. Spejlplader sænkes ned fra loftet i en position, hvor lyset fanger dem og kastes ned på scenen. Sikke en effekt! De rammer helt organisk som solens stråler, der lifligt leger med skuespillerne. I anden akt leger han videre med effekten, når spejlpladerne bliver sænket yderligere ned som et tag af solstråler. Kæmpe applaus til lysdesigner Hersland for at skabe noget så smukt, der både er simpelt og effektfuldt!

Alt i alt er det en fin forestilling, som jeg forestiller mig, vil bringe glæde til mange – særligt den uvante Shakespeare-teatergænger vil måske blive underholdt af Bjørseths overflødighedshorn af en iscenesættelse. Forestillingen er en god introduktion til Shakespeares kringlede billeder. Jeg savner en sammenkobling af elementerne, så de mange flotte billeder kan forenes til en større helhed.

Der er billige studie- og ungdomsbilletter til Romeo & Julie. For 80 kr kan du opleve denne forestilling på nogle hæderlige pladser. Hvis du vil sidde bare lidt bedre skal du af med over 300 kr.