Odysseen

Odysseen

Mellemgulvet, Skuespilhuset

D. 23 april - 4. juni 2022

Brutal er det ord, jeg bedst kan beskrive Odysseen med, for instruktør Anja Behrens har ikke været bange for at bruge massive mængder teaterblod og teste hendes publikums nerver, hvilket hun blandt andet gør, når skuespilleren Alvin Olid Bursøe er tæt på at drukne sig selv på scenen.

Af: Victoria Bjertnæs Maegaard

De fleste har sandsynligvis stiftet bekendtskab med Homers Odyssé i Oldtidskundskab i gymnasiet. Det er den episke fortælling om krigshelten Odysseus, der er på vej hjem fra krigen i Troja. Dog ender hans hjemtur med at tage meget længere tid end planlagt, da han blandt andet bliver tryllebundet af en troldkvinde et års tid og må et smut ned til Hades i underverden.

Forestillingen følger ikke slavisk Homers Odyssé, der rummer intet mindre end 24 sange, altså 24 tekststykker, der hver rummer en historie. I stedet er Odysseen en komprimeret fortolkning af værket, og det er derfor kun 5 historier, der bliver fortalt i stykket. Ligeledes bliver Odysseus ikke spillet af én skuespiller men af hele fem skuespillere, der skiftes til at spille ham.

Lyden af trommespil og et skarpt koldt lys er det første, der rammer mig, da jeg træder ind ad dørene til Mellemgulvet. Foran mig står 6 mennesker, hvoraf den ene står i et hjørne af scenen med to store trommer og andet musikalsk udstyr. Fordelt over resten af scenen står de fem andre med hver deres tromme, som de sammen hamrer på i en taktfast rytme. Jeg er fra start overbevist om, at de fem andre også må være musikere, fordi rytmen bliver holdt så taktfast, og de følger hinanden så flot, men det er såmænd ‘bare’ de fem skuespillere, der står i fuld udrustning og spiller os ind på vores pladser.

Scenografien fremstår nærmest klinisk med sit sølvfarvede gulv. Lyset fra projektørerne er ligeledes skarpt og sølvfarvet, hvilket gør udtrykket koldt. Dette brydes dog af de LED-lys, der er lagt rundt i siderne og som en kantet rose på bagvæggen. Disse lys lyser flammende rødt, hver gang handlingen centrerer sig om krigen eller anden brutalitet. På denne måde bliver der skabt en skøn kontrast i scenografien, der ligeledes fungerer stemningsskabende. Derudover er midten af scenen sænket, hvilket gør, at der i løbet af forestillingen bliver skabt en mindre pool af det vand, som ligeledes er et gennemgående element i forestilling. Kombineret med det røde LED-lys ligner det umiskendeligt, at der flyder blod rundt i vandet, hvilket giver scenen et drabeligt udtryk.

Brutal er det ord, jeg bedst kan beskrive Odysseen med, for instruktør Anja Behrens har ikke været bange for at bruge massive mængder teaterblod og teste hendes publikums nerver, hvilket hun blandt andet gør, når skuespilleren Alvin Olid Bursøe er tæt på at drukne sig selv på scenen. Under dette sidder jeg helt ude på kanten af min stol, og jeg kan ikke lade være med at tælle fra sekunder til minutter, hvor længe hans hoved er under vand! Også Karin Heinemeiers beretning om mødet med kyklopen Polyfemos får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Specielt fordi hun samtidigt står og slår på en tromme dækket med blod, så blodet sprøjter op på hende, hvilket gør den brutale kamp endnu mere visuel. Derudover fortæller Heinemeier så levende om oplevelsen, at jeg nærmest føler, jeg selv er til stede i fortællingen.

Jeg er nærmest mundlam, idet jeg træder ud af salen igen, men jeg er også begejstret for den måde, Anja Behrens bevidst tester publikums grænser. Nu kan jeg kun tale på mine egne vegne, men jeg får virkelig testet mine grænser af i forhold til, hvor visuelt brutal en forestilling kan være. Alligevel er Odysseen en af de forestillinger, jeg ikke ville tøve med at se igen. Spillet er så flot, og jeg er nysgerrig på, om jeg er gået glip af nogle detaljer i forestillingen, fordi jeg har været så fanget af fortællingen. Jeg elsker, når de gamle græske fortællinger får nyt liv, og det må jeg sige, at Homers gør i Skuespilhusets opsætning af Odysseen.

En standard billet koster 270,-, men er du under 24 år, koster en billet kun 162,-.