Mit navn er Greta

Mit navn er Greta

Aveny-T
6. maj - 20. maj 2021

Når Clara skifter fra ildfuld klimaaktivist til fortvivlet teenager, hurtigere end vi kan følge med, bliver kampen ikke vigtig nok.

Af: Emilie Beske og Anne Louise Slott Thorborg

“#Silenttreatment!” erklærer purunge Clara til sit webcam. Hun mimer, at hun lyner munden sammen og sluger nøglen. Hun sætter sig over på sin seng og venter utålmodigt. Silent treatment er hvad hendes forældre skal have for ikke at tage klimakrisen alvorligt, og hun opfordrer sine følgere derhjemme bag skærmen til at følge trop. Men what the fuck nytter det? Og vil Clara være Greta Thunberg, vil hun være youtuber, eller vil hun rent faktisk gøre noget?

Med Mit navn er Greta slår ungdomsteatret Aveny-T atter dørene op for scenekunst efter mange måneders nedlukning. De har teamet op med Vejle Musikteater og Black Box Theatre. Holdet bag forestillingen består næsten udelukkende af nye talenter, der blev færdiguddannet på scenekunstskolerne i sommer. Den kun 23-årige Klara Løkke går forrest i klimakampen i rollen som den unge Clara, der lærer, hvordan klimakrisen kræver mere end challenges på Youtube og tale-strejke. Den kræver et ungt fællesskab, der tør tale højt om problemerne. Med dramatiker William Lippert og instruktør Emil Rostrup i ryggen er der lagt i kakkelovnen til et ungt klimaoprør!

Anne og jeg slår omsider vores numser i de plysrøde teatersæder efter en lang nedlukning. Vi er spændte helt ud til fingerspidserne. Vi hungrer efter at mærke, at scenekunsten lever! Vi opdaterer Den 4. Vægs Instagram med en stemningsvideo, men bliver afbrudt af en gruppe unge folkeskolepiger, der sidder foran os. “Laver I Youtube?” spørger en af pigerne nysgerrigt. Deres øjne udstråler ærgrelse, da vi fortæller, at vi blot skal anmelde forestillingen, men nysgerrigheden bliver atter vakt, da en spørger med iver i stemmen, om hvor mange followers vi så har.

Det er i samme Youtube-influencer-univers forestillingen Mit navn er Greta opererer. Vi møder den unge klimaaktivist Clara i et typisk teenageværelse, hvor hun er i færd med at filme sin #silenttreatment-challenge. Hun har samme iver og lyst i øjnene som pigerne foran os. Hun håber at gøre sit store idol, Greta Thunberg, kunsten efter og starte et klimaoprør, der når ud til en hel generation. Dog vælger hun en lidt mindre krævende tilgang end den nu 18-årige svensker. Claras ansigt, der unægteligt ligner Gretas med hendes insisterende øjne og runde kinder, kastes op på tæthængende, hvide snore, som et lærred, og gør os, publikum, til hendes followers. Men vi er ikke helt sikker på, vi ville subscribe til denne kanal, der klart henvender sig mere til pigerne foran os, end Anne og jeg, der har lidt svært ved hele det her Youtube-hejs. Desuden mener vi, at der er gået inflation i at filme sig selv på scenen. Vi synes hverken, det er nytænkende eller særlig interessant, men det må siges at ramme direkte ned i ungdomskulturen.

Clara tvivler også selv lidt på Youtube-ing og drømmer sig til at betyde noget mere, men falder i selvmedlidenhedens dybe afgrund. Til hendes redning kommer den franske heltinde Jeanne D’arc. Det yngre publikum, der ikke fanger referencen, fanger til gengæld den sjove faceswap-effekt fra Instagram, der er lagt over hendes ansigt, så det stilistiske kalkmaleri kommer til live. Hun giver Clara en sviner for at have så høje tanker om sig selv som klimaaktivist og hendes idolisering af Greta. Det er sjovt og lidt absurd. For os virker det tidligt, at Clara får second doubts om sit klimaprojekt. Yderligere får hun også besøg af skrækscenarie-videoer af brændende skove og smeltende is, milliardærer som Jeff Bezos og Mark Zuckerberg, og her lægges der ikke fingre imellem det politiske budskab, når vores hovedperson Clara spider en skjorteklædt torso i ren raseri, fordi den hvide, elitære mand ikke giver en skid for klimaet.

Enkeltdelene er rigtigt stærke, men helheden fremstår fragmenteret. Generelt savner vi dynamik i forestillingen fra Lippert, der har skrevet sig ind på et ungt sprog, der fanger. Men når Clara skifter fra ildfuld klimaaktivist til fortvivlet teenager, hurtigere end vi kan følge med, bliver kampen ikke vigtig nok.
Mest rørende er det, da Clara tager Gretas stærke ord i munden til klimatopmødet og fremsiger en af hendes mest kendte taler (“How dare you?”). Her får skuespillerinden Karla Løkke også mulighed for at vise en bred pallette af hendes skuespiltalent. Hun udstråler et oprigtigt engagement og en urokkelig kampgejst, der giver os bobler i maven. Her køber vi virkelig forestillingens til tider klimapropagandistiske udtryk, der ellers før har været lidt bombastisk. Også videnoverdragelsen om Greta Thunberg og andre klimaaktivisters historie er spændende, men i sidste ende kæmper de med Youtube-fænomenet, der, efter vores mening, får for meget plads her. Kritikken af at være youtuber bliver et tema, som ligger ud over klima-fokuset, og det medvirker til det lidt usammenhængende udtryk.

Da vi atter træder ud på Frederiksbergs allé, er begejstringen bestemt til stede. At være i teatret er fedt! At mærke, at vi har delt en oplevelse med andre mennesker, er fedt! Men vi er i tvivl om, hvad forestillingen egentlig vil, til trods for det noget udtalte “gå hjem og plag den ældre generation,” der bliver sagt til sidst. Skal vi føle os dømt som hykler? Eller er vi nu en del af et ungt oprør? Er det generationsfællesskabet, der skal stå tilbage som det virkelige budskab? Vi kan lide at tænke, at alle tre ting er vigtige, men i forestillingen resulterer det i, at den ikke når helt i mål hos os.

Er du under 25 år, er der billetter at hente til 180 kr, og hvis du kan samle yderligere 5 venner kan i slippe med kun 40 kr hver! 2% af billetindtægten går desuden til the Greta Thunberg and Beata Ernman Foundation.