Dan Turéll + Halfdan E - LIVE

Dan Turéll + Halfdan E - LIVE

Folketeatret - Hippodromen

31. januar - 29. marts 2023

Det er nemt at slå fast, at musikken har lige så meget på hjerte som storbypoetens tekster.

Af: Sofie Slott og Kathrine Bo Hansen

Dan Turèll + Halfdan E – Live er en unik koncertforestilling med Dan Turèlls udødelige digte og et dygtigt liveorkester. Turèll døde af kræft i 1993. Kort forinden udgav han albummet “Pas på pengene” med oplæsning af egne digte til ny musik af den musikalske altmuligmand Halfdan E. “Glad i åbningstiden” udkom posthumt i 1996 og er baseret på skitser indspillet med E. I 2019 kom det tredje album, “Telefon til afdøde”, med ny musik af E til gamle oplæsninger af Turèll. Med Dan Turèll + Halfdan E – Live får du en blanding af musik og beatlyrik fra alle tre albums. Og som E selv slutter koncertforestillingen af med: “Jeg ved ikke rigtig, hvad det her vi laver, men vi har det sjovt.”

Bagkataloget tæller blandt andet klassikere som ”Hyldest til hverdagen”, ”Sidste tur gennem byen” og ”Jeg skulle have været taxachauffør”. E har allieret sig med skuespiller Mads Wille, som giver stemme til den uforgængelige knækprosa. Desuden medvirker Søren Siegumfeldt på blæseinstrumenter og Lars Terkelsen på tangentinstrumenter.

E, Wille, Siegumfeldt og Terkelsen har turneret med Dan Turèll + Halfdan E – Live over længere tid – også under samme titel som album nr. 3. Nu er det endelig Københavns tur til at opleve koncertforestillingen.

Vi kan lige så godt sige det, som det er. Kun én af os to anmeldere har godt kendskab til Dan Turèlls værker. Ikke desto mindre er vi begge spændte på, hvad en aften med Dan Turèll + Halfdan E – Live mon byder på, da vi går op i Folketeatrets scene Hippodromen. Der er ingen tvivl om, at resten af salens gæster har helt styr på Onkel Dannys digte. Gennemsnitsalderen må ligge på omkring de 60 – vi trækker den jo lidt ned…

Lyset dæmpes, og ind på scenen kommer de fire hovedpersoner: Wille, Siegumfeldt, Terkelsen og E. Wille er rutineret skuespiller, og Siegumfeldt, Terkelsen og E er rutinerede musikere, hvilket giver rigtig god mening med forestillingens materiale in mente.

Wille er iklædt hvidt jakkesæt med sort butterfly, seler og negle. Han gør det meget klart, at han ikke kommer til at spille Dan Turèll, så de lakerede negle er blot en lille hilsen til digteren. Han omfavner teksternes iboende mundtlighed, men gør dem til sin egen og ikke en efterligning af Turélls karakteristiske maskingeværsstemme. Wille fremfører digtene hen over musikken i bedste poetry slam-stil. Det er vel egentlig performance slam, som vi oplever. For til tider er der også lidt skuespil ind over, som f.eks. til nummeret ”Teenager in love”, hvor Wille hopper rundt, hiver sig i håret og slår ud i luften med knyttede næver. Her er vi i hvert fald ikke i tvivl om, hvor frustrerende en forelskelse kan være! Samtidig leverer han også “Pas på pengene” med den helt rigtige portion af advarsel og paranoia. Der er generelt meget humor i Willes performance, og vi sidder flere gange i løbet af forestillingen og smågriner. Flere af digtene sender Sofie tilbage til folkeskolen, hvor hun var meget betaget af Onkel Danny. Denne opsætning er for hende en kærlig guidet tur ned ad mindernes vej. Hvilket let kunne være det samme for flere andre i blandt publikum, der sidder og nikker til rytmerne, mens de mimer med.

Musikken og digtene deler førstepladsen i Dan Turèll + Halfdan E – Live. De tre musikere tager os igennem flere stilarter: Vi hører alt fra jazzede og poppede toner til elektronisk musik og filmmusik. Det er meget klart, at E har skabt lydsiden til flere danske film og serier. Det er nemt at slå fast, at musikken har lige så meget på hjerte som storbypoetens tekster. Og igen finder vi også humoren her – især når Siegumfeldt spiller på sav (igen et nik til Dan Turèll) og elektrisk saxofon. Det vil altid være imponerende at få lov til at opleve musikere, som mestrer flere instrumenter helt igennem brillant.

Til at understøtte lyrikkens historiefortælling er der skabt en række grafikker, som vises på tre skærme. Disse grafikker består af små film med fotomateriale, illustrationer eller en blanding af begge dele. Især filmen til nummeret ”Provins Parcelhus Baghave Blues” med det illustrerede togvindue, hvorigennem vi ser en filmoptagelse af baghaverne ud mod banelegemet, binder en gennemført sløjfe på fortællingen og tager os endnu dybere ind i det univers, den arbejdsivrige digter skaber. Det er nemt at lade sig hensynke, hvilket vi også gør. Endnu en del af scenografien er en røgmaskine. Lige den del er en tand for 80’er-agtig, men måske er det et symbol på æresgæstens konstante røgsky og dødsårsag.

Det er tydeligt, at Wille, Siegumfeldt, Terkelsen og E nyder hinandens selskab på scenen og synes, at det er megafedt, det de laver. Det smitter af på publikum. Allerede i forestillingens andet nummer får de publikum til at synge med på omkvædet. Stemningen er generelt uformel, og vi sidder tilbage med en følelse af at overvære en jammingsession i en københavnerkælder. Det meget engagerede publikum kommer også højlydt på banen, da der bliver spurgt om, hvilket nummer der skal udgøre ekstranummeret. Det er selvfølgelig ”Hyldest til hverdagen”, som også er det eneste Dan Turrèll-digt, som vi begge to kender. Kort sagt har vi en dejlig aften, og vi er sikre på, at det vil du også få – uanset om du kender til Onkel Danny eller ej. En helt klar anbefaling herfra.

Er du under 25 år, kan du få billetter ned til 135 kr. Hippodromen er ikke særlig stor, så vi vil vove at påstå, at du ikke kan få en dårlig plads.