COSÌ FAN TUTTE

 

COSÌ FAN TUTTE

Operaen, Det Kongelige Teater og turné
9. februar - 28. februar + 23. marts - 3. april (turné)

Kan det virkelig passe, at det budskab jeg skal tage med mig fra en aften i operaen er at alle mænd og kvinder er troløse, så der er intet håb for nogen af os? Skal vi bare give op på forhånd og acceptere denne universelle sandhed?

Af: Simone Zwicky

HVAD ER DET
“Sådan gør alle kvinder” er den danske titel på Mozarts komiske opera Così Fan Tutte fra 1790. Titlen er en reference til forestillingens hovedtese: At alle kvinder er troløse. 

Den skeptiske Don Alfonso (Palle Knudsen) sætter den radikale tese på prøve med et intrigant væddemål, da hans to unge venner (Jacob Skov Andersen og Simon Duus) benægter at deres hjertenskære nogensinde ville være dem utro. Væddemålet bliver startskuddet til en absurd forviklingskomedie, hvor troskab, kærlighed og loyalitet bliver sat på prøve. Alle kneb gælder - lige fra de simple kærlighedserklæringer til trusler om at drikke arsenik af hjertesorg - da begge herrer klæder sig ud og forsøger at vinde affektionen fra hinandens kærester (Clara Cecilie Thomsen og Kari Dahl Nielsen). 

Godt og vel 230 år efter dens urpremiere får Così Fan Tutte lov til at brede sig ud på Operaens store scene i Tim Alberrys iscenesættelse med scenografi og kostumer af Tobias Hoheisel.

VI MENER
Det Kongelige Teater beskriver Mozarts Così Fan Tutte som en intim opera. Store Scene på Operaen og intimitet er dog ikke just synonymer, men Tobias Hoheisel forsøger med sin scenografi at få dette diametrale modsætningspar til at mødes. Størstedelen af scenens dybde henligger i mørke, mens handlingen er rykket frem på forscenen i et overdimensioneret camera obscura, dvs. en trækasse som kan projicere billeder af dets omgivelser op foran sig. Inden i dette enorme projektionsapparat udfolder operaens vanvittige forviklinger sig. Både scenografien og kostumerne understreger karakterernes personlige udvikling gennem operaen. Langsomt forandres det monokrome og simplistiske sig til et spraglet og farverigt univers i takt med at kæresteparrene lader sig rive med af intrigerne.

Sangerne på scenen leverer stærke præsentationer med et klart vokalt overskud.  Mozarts musik er let, finurlig og behagelig uden skæve toner eller disharmonier. Derfor får sangernes rå talent og rene klange også lov til at komme til deres fulde ret. Især harmonierne mellem Clara Cecilie Thomsen og Kari Dahl Nielsen er så smukke med deres simultane sårbare og kraftfulde udtryk. 

Sangerne formår ikke kun at løfte operaens musiske udtryk, men leverer også gode skuespilpræstationer med karisma og melodramatik, der når et godt stykke ud over scenekanten. Karaktererne i Così Fan Tutte er langt fra sympatiske og fortællingen er til tider både tåkrummende og misogynistisk i dens budskab. Det hjælper dog langt hen ad vejen, at Alberry har valgt at smøre et tykt lag melodrama og selvironi på sangernes skuespil, hvilket understreger det absurde og latterlige ved både væddemålet og Don Alfonsos problematiske påstand.

Det er ikke til at sige præcis, hvilke følelser publikum skulle nære for hvilke karakterer til urpremieren i 1790, men i 2023 sidder man med en sympati for kvinderne, mens herrernes handlinger i højere grad bliver foragtelige. Det er dog svært helt at slippe den forældede handlings problematikker, og jeg forlader salen med en uklar fornemmelse af, hvad præcis moralen med fortællingen var: Kan det virkelig passe, at det budskab jeg skal tage med mig fra en aften i operaen er, at alle mænd og kvinder er troløse, så der er intet håb for nogen af os? Skal vi bare give op på forhånd og acceptere denne universelle sandhed? Eller har jeg misforstået Mozarts intentioner?

Operaen er til den længere side med en spilletid på lige over tre timer (inkl. pause). Mens første del af forestillingen brager igennem med karakterer, der etableres, et væddemål, der skal indgås og forviklinger til den helt store guldmedalje, sænkes tempoet en kende efter pausen. Det er som om, historien bliver trukket ud og begynder at træde vande i kampen for at nå frem til slutningen.

Hvis man ser bort fra det forældede og lettere misogynistiske narrativ parret med en spilletid, der godt kunne kortes ned, er Così Fan Tutte langt hen ad vejen en underholdende, velspillet og finurlig opera med skøn musik og en mærkværdig - omend forfriskende - absurditet, der bringes til live af et stærkt cast.

STUDERENDE OG FATTIG? SÅDAN GØR DU:
Hvis du er under 25 år kan du få en billet til sølle 126 kr., men så sidder du også helt oppe under loftet. Così Fan Tutte giver sig dog bedst ud, hvis du ikke sidder alt for langt fra scenen pga. den intime iscenesættelse og det prominente skuespil. Derfor kan det godt anbefales at spendere lidt mere på billetten og komme ned på 1. eller 2. balkon. 

Det Kongelige Teater tilbyder abonnementsordning Sceneskift, hvor unge under 25 år kan få adgang til alle teatrets forestillinger for 1000 kr. om året eller 500 kr. for 6 måneder.

FOTO: Miklos Szabos

 
Den 4. VægComment