Askepot

Askepot

Opera Hedeland
5., 11. & 12. august, 2023

“Med et trylleslag har Instruktør Freja Friberg Lyme forvandlet udendørsscenen på Hedeland til et fantastisk plastikunivers med en iscenesættelse, der rummer alt hvad hjertet begærer fra haveafdelingen i det lokale byggemarked.”

Af: Frederik Nagel Fryland

Barbie er ikke den eneste ikoniske kvindefigur, der bliver støvet af denne sommer. Under åben himmel vækker Opera Hedeland den ældgamle fortælling om Askepot til live med Rossinis opera fra 1817. Denne Askepot er dog hverken en moderne feministisk heltinde eller en go-getter med magiske hjælpere, som hende vi kender fra Disney. Rossinis Askepot er en pæn pige, der venter på at blive budt op til dans og vælger sin udkårne af ren og ægte kærlighed. Der er ikke et øje tørt. Eller, det er der måske, hvis du er feminist.

Fortællingen om Askepot er gennem flere århundreder blevet forædlet, overleveret og tilpasset flere formater og eksisterer i dag i et utal af forskellige udgaver, hvor den mest velkendte i populærkulturen vel nok er Disneys. Essensen i plottet forbliver dog den samme - Askepot er et stakkels mobbeoffer, der kues af sin stedfamilie, som prøver at forhindre hende i at tage til bal på slottet, hvor hun har mulighed for at møde sin store kærlighed. Historien er således stadig genkendelig, selvom ikoniske detaljer varierer fra den velkendte Disneyfilm. Den onde stedmor er skiftet ud med en fordrukken stedfar, glasstilletterne erstattet af praktiske armbånd og den gode fe er forduftet. Magien blegner en smule, men til gengæld er der skruet op for festligheder og komik, der gør Askepot til en let og laber opera for folk i alle aldre.

Askepot er en munter opera med masser af comic relief, hvor alle kan være med. Den gode stemning varer ved nærmest hele vejen igennem og jeg glemmer til tider, at den godmodige og tilgivende Askepot, der her kaldes Angelina, i virkeligheden mobbes i stor stil af hendes stedfamilie. På trods af mobningen er det en feel good-fortælling af værste skuffe, hvor det hele ender godt og prinsen får sin pige. Men moralen er helt skæv. Smil pænt, når folk træder dig over tæerne, og håb på det bedste. Der er heldigvis sket en del med kvindeidealer på de to århundreder, der er gået siden uropførelsen, hvorfor Angelina anno 2023 passende kunne være mindre underkuet og udvise lidt mere femi-power med sin skæbne i egne hænder.

Angelinas fordrukne og stræberiske stedfar, Don Magnifico, der spilles af Tadas Girininkas, er særligt usympatisk, som han vælter fordrukken rundt i manegen, gør livet surt for Angelina og for enhver pris vil afsætte sine egne døtre til den første (og rigeste) bejler. Derfor smager det godt, når den karikerede alkoholiker plasker i havedammen, selvom det er lige lovligt plat. Til gengæld får jeg hurtigt stor empati for englen Angelina, der yndefuldt og troværdigt portrætteres af Francine Vis. De to selvoptagede stedsøstre, Tisbe og Clorinde, spilles ligeledes overbevisende af hhv. Sophie Haagen og Johanna Nylund, der begge synger skønt og viser ydnytter rollernes humoristiske potentiale ved at være alt, alt for meget. Prinsen Don Ramiro og hans tjener Dandini synges af hhv. Conny Thimander og Teit Kanstrup med sprøde stemmer og afslappet format, der passer til friluftsscenens loftshøjde.

Eventyrprinsessen Askepot er, modsat sine halvsøstre, en jordnær og outdoorsy type, der har fået skiftet ungpigekammeret ud med bivuak og bålsted. Udendørsoperaen Hedeland dyrker denne sæson en finurlig kitschet havecenteræstetik, der bringer klassisk opera i øjenhøjde med publikum, der på vanlig vis er trukket ud i sommerlandet med picnickurv, termoflasker og varme tæpper. Med et trylleslag har Instruktør Freja Friberg Lyme forvandlet udendørsscenen på Hedeland til et fantastisk plastikunivers med en iscenesættelse, der rummer alt hvad hjertet begærer fra haveafdelingen i det lokale byggemarked.

Scenen prydes således af drivhuse, havemøbler, gyngestativ, hønsegård og havedam, der spiller sammen med Hedelands æstetisk udfordrede orkestergrav, der mest af alt ligner et forvokset haveskur. Når Askepots stedsøstre bor i drivhus, ser det pludselig helt naturligt ud, at orkesteret sidder stuvet sammen under terrassevarmere. Få velvalgte effekter løfter den prosaiske grusgrav nær Hedehusene til nye højder, som fx når et lysshow understreger et tordenvejr med kraftfulde lysglimt, der oplyser landskabet i eventyrlige farver, og når en discodrone stiger til vejrs og kaster et festligt skær over forsamlingen. Det er gennemført med et glimt i øjet, tilsyneladende praktisk og ikke mindst yderst charmerende.

Publikum er højt hævet over scenen i det grønne amfiteater med udsigt over den tidligere grusgravs sø og bakkedrag. Dog kommer sangerne helt tæt på Den 4. Væg, så vi er i øjenhøjde, når stedsøstrene løber rundt på publikumsrækkerne i deres dullede outfits på vej til havefest i de majestætiske drivhuse. Marie Due Jørgensens kostumer er farverige, festlige og stråler på lang afstand i deres karikerede stil med brede mønstre, blomsterudsmykninger og ekstra høje hatte. Det samlede udtryk havde været fuldendt, hvis kostumerne også var en integreret del af haveuniverset, men deres anakronistiske stil minder mig om afstanden mellem den anakronistiske fortælling og havelandskabets hverdagsagtige stemning, hvor kvinder på moderne vis i ligeså høj grad som mænd kan få de grønne fingre beskidte.

Musikalsk er Askepot en fornøjelse for øret. Det er ikke en hitparade som fx Rossinis mere kendte operaer Barberen i Sevilla eller William Tell, men musikken er smuk og hamonisk - især når den spilles af Opera Hedelands Festivalorkester. Orkestret ledes af dirigenten Nathanaël Iselin og fremfører de italienske kompositioner med en sprudlende energi og lethed, der passer perfekt til hyggelig sommeraften i det fri.

Opera Hedeland vedholder et flot og højt professionelt niveau med Askepot, der gør mig spændt på at pakke picnickurven og de varme tæpper til næste sæson, hvor de opsætter Puccinis Pigen fra Vesten. Forhåbentlig byder Hedeland næste år på (endnu) mere woman power i grusgraven, så denne dejlige sommertradition løfter sig over blot at være til lyst.

FATTIG OG STUDERENDE? SÅDAN GØR DU:
Hvis du er under 26 år kan du få fornuftige billetter til 167 kr. Du behøves ikke at sidde på de forreste rækker til denne forestilling, hvor det er rart at have det forkromede overblik. Sæt dig blot til rette på de billige rækker, hvor kan nyde landskabet og scenografiens storhed.