Macbeth in Concert

MACBETH IN CONCERT

HamletScenen
9. - 12. august 2023

Ikke nok med, at Friedel er en dygtig skuespiller, han er også en helt fantastisk sanger. Med sin stemme fremmaner Friedel uhyrlighederne, der tynger Macbeths psyke, så hele salen nærmest sidder i trance.

Af: Kathrine Bo Hansen

Macbeth in Concert bliver opført som en del af Elsinore Shakespeare Festival 2023, som Danmarks Shakespeare-teater, HamletScenen, står bag. Det tyske band Woods of Birnam Company med skuespilleren og musikeren Christian Friedel i front opfører koncertforestillingen med afsæt i William Shakespeares tragedie fra 1606. Har du set Babylon Berlin, vil du kunne genkende Friedel i rollen som Reinhold Gräf – fotograf hos politiet om dagen, drag om natten.

Du kender måske historien, men her kommer den igen. På vej hjem fra slagmarken møder en skotsk general, Macbeth, tre hekse, som forudsiger, at han skal blive konge. Denne forudsigelse deler han med sin manipulerende og ærgerrige kone, Lady Macbeth. Hun tryner ham til at realisere forudsigelsen ved at slå skotske Kong Duncan ihjel. Planen lykkes, og Macbeth bliver konge og Lady Macbeth dronning. Herfra går det så kun nedad. Macbeth bliver ekstremt paranoid og ser alle omkring sig som potentielle fjender. Han gør alt for at holde fast i magten og ædes op af sin egen skyldfølelse, som konsekvens af sine egne skæbnesvangre beslutninger.

HamletScenen har en unik scene på Kronborg i Helsingør og en særegen tilknytning til de historiske rødder tilbage til Globe Theatre i London og William Shakespeares trup, Lord Chamberlain's Men.

Kronborg oplyst under nattehimlen til en musikalsk fortolkning af Shakespeares Macbeth – det lyder ret godt, ik’? Jeg bliver derfor også en smule ærgerlig, da jeg får mailen om, at Macbeth in Concert er rykket indendørs på grund af stormvejret. Men det meteorologiske drama kan vel næsten kaldes Shakespearean. Og dramaet fortsætter resten af aftenen.

Koncertforestillingen starter med slutningen af Macbeths liv, der falder fra hinanden – hans sind, ægteskab og magtposition til tonerne fra de meget dygtige musikere, som Woods of Birnam består af. Musikken understøtter Macbeths maniske sindstilstand ved at gå fra ulmende elektroniske toner til voldsomme Kraftwerk-lignende numre, der sparker trommehinderne ind.

På scenen står en enorm skærm, som spiller en kæmpe rolle i Macbeth in Concert. For det første foregår størstedelen af forestillingen på tysk, så der vises overtekster. For det andet føler jeg bestemt ikke, at jeg gik glip af noget rent visuelt, selvom bagtæppet skulle have været fortryllende Kronborg. Der er skabt en række flotte filmklip, som får dig til at tvivle på, om du har taget syre eller ej, inden du trådte ind i salen. Skærmen er en portal til det mareridt, Macbeth ser for sit indre blik, der kun bliver mere og mere skræmmende. Friedel interagerer også flere gange med skærmen, for der er sparet på rekvisitterne i denne forestilling.

Der er til gengæld ikke sparet på noget som helst, når det kommer til Friedels præstation på scenen. Han formår at spille samtlige roller med stor overbevisning – nogle gange hjulpet af teknologien. I scenen, hvor Lady Macbeth overbeviser Macbeth om, at han skal slå Kong Duncan ihjel, spiller Friedel med sig selv ved hjælp af to kameraer. Når han taler til det ene kamera, er han Macbeth, og når han taler til det andet kamera, er han Lady Macbeth. På skærmen ser man, hvad begge kameraer optager, som om karaktererne taler med hinanden. Et visuelt greb, jeg ikke har set før, der fungerer helt vildt godt.

Macbeth in Concert er en nutidig fortolkning af gode, gamle Shakespeare, som jeg ikke ville være foruden – også selvom vi sidder indenfor. Jeg er godt nok ikke stor fan af tysk elektronisk rock, men denne koncertforestilling er en vellykket kraftpræstation, som stadig sidder i mig to dage efter at have set den.

FATTIG OG STUDERENDE? SÅDAN GØR DU:
Er du under 25 år, får du en billet for 390 kr. Pga. vejret afholdes koncertforestillingen på Store Scene i Kulturværftet i Helsingør, og her er der fint udsyn til scenen, uanset hvor du sidder i salen.