KONG ARTHUR

Moesgaard Museum
22. maj - 29. juni 2019

Selvom jeg blev skuffet over begyndelsen af Kong Arthur,
blev jeg blæst tilbage i resten af forestillingen.

Af: Carl Emil Zacho Böye

Vi kender alle sammen eventyret om ridderne om det runde bord, den magiske Merlin og den unge Arthur, der som den eneste trækker det magiske sværd Excalibur op af stenen.Det Kongelige Teaters produktion af klassikeren "Kong Arthur" inviterer publikum ud under åben himmel ved århusianske Moesgaard, til det klassiske eventyr om slottet Camelot og kampen mod det gode og det onde. Kong Arthur er et storslået og actionpacked riddereventyr for hele familien.

DET MENER VI
Inden eventyret om Kong Arthur for alvor sætter i gang, optræder gøglere med mindre akrobatiske tricks foran publikumsrækkerne. De starter også et par bølger gennem publikumsrækkerne. Det er tydeligt, at skaren af glade gøglere er implementeret for at gejle publikum op inden forestillingens begyndelse, men seancen falder fuldstændig til jorden. Spillerne har ingen mikrofoner, og de taler i munden på hinanden. Med undtagelse af en enkelt flikflakkende gøgler, er tricksene pinligt ligegyldige, og det er tydeligt, at der mangler både koordinering og instruktion til det brogede gøglerhold.Jeg må dog sige, at forestillingen ændrer karakter øjeblikkeligt efter den skuffende start. Der veksles flot i tempo mellem dramatiske dialoger, episk eventyr og blodige slag med hæsblæsende fart og imponerende sceniske billeder. Scenen er konstrueret i flere niveauer, og den fungerer som en stor legeplads for skuespillerne. Der hoppes mellem de mange niveauer, og under de store slag, er der action hvor end øjet kigger hen. Højderne på Moesgaards bagvedliggende bakker er tilmed tænkt ind i scenografien. Her er det blandt andet muligt at spotte onde fjender, der faretruende kommer tonsende på hesteryg i det fjerne, og karakterer der dukker op i den hemmelighedsfulde horisont.Generelt er jeg virkelig imponeret over de kreative løsninger, der er brugt til at fortolke det magiske univers i Kong Arthur.De magiske trolddomssekvenser i Kong Arthur er løst på vidunderlig og kreativ vis. I kampen mellem det gode og det onde kastes besværgelser tværs over scenen som eksplosive lysbomber.

De flotte visuelle effekter kommer især til fulde i anden akt, hvor Moesgaards flotte aftenhimmel oplyses af susende raketter og søjler af lys. Blandt de medvirkende vil jeg især gerne fremhæve to. Klaus Søndergaard leverer en pudsig, forvirret og helt igennem hylemorsom Merlin. Med imponerende komisk spil med både krop og replikføring, er han et bærende element gennem hele forestillingen, og han har publikum i sin hule hånd. Som den mytiske Søens Dame leverer Xenia Lach-Nielsen en helt igennem overbevisende kraftpræstation i sin vokal, hvor hun på både rørende og gribende vis synger os gennem fortællingens knudepunkter. Selvom jeg blev skuffet over begyndelsen af Kong Arthur, blev jeg blæst tilbage i resten af forestillingen. Skuespillerne havde ingen problemer med at eje den åbne udendørsscene, og med sekvenser med alt fra vilde heste i fuld gallop til futuristiske dødssekvenser i den vildeste Mad Max stemning, har instruktør Heinrich Christensen virkelig kreeret en original og nytænkende opsætning af klassikeren Kong Arthur.

Hvis du er studerende eller under 25 år, kan du komme afsted med en billet til 57 kroner. Ellers koster billetten mellem 95 og 590 kroner, alt efter dagen du skal afsted.FOTO: Det Kongelige Teater.