The Real Raw

THE REAL RAW

Det Kongelige Teater, A-salen
10.- 25. maj 2019

De har kant og fungerer med næsten hypnotiserende effekt. Sådan kunne man faktisk sige om hele oplevelsen. Hypnotiserende og kantet. Punk med glimmer, pallietter, røg og fjer. Jeg er fuldstændig opslugt af det.

The Real Raw er et samarbejde mellem Roskilde Festival og Den Kongelige Ballets moderne lillesøster, Corpus. Målet er at skabe et råt oplevelsesrum, hvor lyd og bevægelse er i centrum. Rock-bandet Baby in Vain spiller live, mens fem Corpus-dansere iført glimmer, fjer og wrestling-masker kaster sig rundt i en vild koreografi. Det er hverken rigtig koncert eller danseforestilling, som vi konventionelt kender det, hvilket lige præcis er formålet. Nemlig at bryde med forventningerne til, hvordan tingene skal hænge sammen og i stedet skabe et øjeblik, hvor vi hengiver os fuldstændigt til musikken, bevægelserne og det at opleve noget i fællesskab.

Der er knald på fra start i Prøve-sal A oppe bag Gamle Scene. Inden vi går ind, bliver vi tilbudt ørepropper og advaret om stroboskoplys og lasere, som kan være farlige at kigge direkte ind i. Da dørene går op mødes vi af hårdtslående trommer, og mennesker iført wrestling-masker, der stirrer på os fra deres pladser på en række reposer rundt i salen. Der er ingen siddepladser, og vi kan frit gå rundt og stå, hvor vi vil. Det er tydeligt, at der ikke er så mange regler for, hvad vi som publikum må i dette rum. Vi kan tilmed gå ned i en bar i hjørnet og forsyne os med øl undervejs, hvis vi skulle få lyst til det.Der går ikke mange minutter, før danserne kravler ned fra deres reposer og påbegynder en række tilsyneladende uhæmmede bevægelser. Ikke så meget kontrol. Ikke så meget synkront dans. Bare bevægelse til Baby in Vains hårdtpumpende toner. De kravler rundt på reposerne, bevæger sig rundt mellem os, der kigger, og vrider sig rundt på gulvet. Indimellem er der glimt af mere genkendelig dans, som da Alexander Stæger kaster sig ud i, hvad der synes at være en række endeløse piruetter. De er selvfølgelig ikke lige så flotte og elegante, som dem, de laver nede på Gamle Scene, men det er helt perfekt.

De har kant og fungerer med næsten hypnotiserende effekt. Sådan kunne man faktisk sige om hele oplevelsen. Hypnotiserende og kantet. Punk med glimmer, pallietter, røg og fjer. Jeg er fuldstændig opslugt af det. Jeg føler mig hensat til de sene nattetimer på Roskilde Festival, hvor jeg klatøjet og smadret danser rundt i pis-støvet til pumpende musik omgivet af andre lige så lykkelige og for et øjeblik frie mennesker. Jeg er vild med den ukontrollerede dans og jubler i de få øjeblikke, hvor danserne mødes i fælles koreografi. Vildskaben bliver også udmattende indimellem, præcis som på Roskilde Festival, men når det nu er en forestilling, kunne jeg godt have brugt en anelse flere koreografiske fællespunkter eller tydeligere retninger, så man ikke i så høj grad nåede at vende sig til vildskaben og den “frie” dans. Med så stor en mængde, som vi får her, mister det momentant sin effekt. Her forsvinder jeg lidt fra oplevelsen, og det er en skam, når nu resten af forestillingen gør så ihærdig en indsats for at få mig til at mærke og være til stede i lige præcis det øjeblik, vi sammen befinder os i. En følelse jeg ofte savner i min teknik- og internetbefængte hverdag, der stjæler for meget af både min og mine venners opmærksomhed.

Når dansen bliver for monoton i sin vildskab, gør musikken og lyset dog sit til at hive mig tilbage til The Real Raw. Visuelt er forestillingen nemlig utrolig svær at fjerne sine øjne fra, og jeg knuselsker, at der er plads til moderne oplevelser som denne på Det Kongelige Teater. Hvis man er lidt bange for moderne dans eller teaterrummet, fordi man har en fejlagtig oplevelse af de to som værende kedelige i udgangspunktet, så skal man tage ind og se The Real Raw. Her er intet nemlig, som du forventer, og du går derfra en bevægelig, sanselig og visuelt imponerende koncert-forestilling rigere.

Er du under 25 slipper du med 100 kroner, og er du almindelig voksen må du af med 200 kroner!