Pærfekt Gin og Croquis

Pærfekt Gin og Croquis

Nørrebro Teater
18. januar, 22. februar og 4. april 2024

Det sker ellers ikke ofte i en teatersal, men denne aften var alt andet end performativ; den var uprætentiøs på den helt perfekte måde.

Af: Elisabeth Renée Foged Sejbak

Pærfekt Gin og Croquis er et event af Muskelsvindfonden i samarbejde med Nørrebro Teater. I ca. 1,5 time er teatersalen åben for reflekterende samtaler om perfekthedskultur, kropsidealer og mangfoldighed, som afbrækkes af sessioner med croquistegning og en tår gin & tonic brygget på krumme og kasserede agurker.

Ved novemberarrangementet blev scenen gæstet af forperson for Muskelsvindfonden, Simon Toftgaard Jespersen, vært Anna Lin og forfatter Anna Juul, som hver fortalte om deres udfordringer med perfekthed og aftabuisering. Tre modeller stod croquis, og publikum fik både udleveret drink, pen og papir og desuden kyndig vejledning udi croquiskunsten, så alle var godt klædt på til en aften dedikeret til at omtegne vores eget selvbillede og syn på kroppe generelt.

Jeg har nu haft min første oplevelse med croquis, og hvilken debut! Pærfekt Gin og Croquis er en skøn blanding af en uformel atmosfære og vigtige samtaler. Der er taget højde for den blufærdige og gjort plads til den frisindede gennem aftenen, hvor alle tegningerne varer blot få minutter ad gangen. Både belysningen og afstanden til scenen er desuden absolut passende, uanset hvor du ender på de unummererede siddepladser, og visse modeller kommer sågar ud på podier nærmere publikum undervejs, hvilket blot medfører en forøget nysgerrighed og giver dimension til tegningerne – i hvert fald at dømme ud fra, hvor mange i nærområdet, der vendte sig mod netop modellen på podiet, når muligheden bød sig.

Pærfekt Gin og Croquis udmærker sig ved at vide, hvordan samtalen om kroppen kan formidles på en frisk og imødekommende måde. At møde en potentielt ny kunstart, croquistegningen, kan være angstprovokerende, og mange voksne (mig selv inklusiv) har nok en indre kritiker, der råber ekstra højt, når vi forsøger at sætte pen til papir. Få af os holder på barndommens glæde ved bare at krusedulle, at være midt i noget, og ser i stedet mod det færdige resultat. Hvis ikke stregen dertil er perfekt, så kunne den lige så godt ikke have været tegnet overhovedet. At blande den ubekvemhed, som her opstår hos mange, med både talernes og modellernes personlige fortællinger om uperfekthed er en skøn måde at fornye en samfundsdebat an på.

Undervejs bliver vi ledt kyndigt gennem flere forskellige måder at gribe croquiskunsten an på – nu må vi slet ikke kigge på papiret, nu skal vi tegne med den ikke-dominante hånd, nu skal vi lyntegne, nu skal vi skyggelægge, fokusere på én enkelt detalje, tegne mellemrummet rundt om modellen – altsammen i bestræbelsen på at blive ven med blyanten i vores hånd, som var den en forlængelse af egen krop. Der er dyb koncentration og interesse i salen, som blot 30 sekunder, måske ét minuts tid senere, igen bliver brudt for at vige pladsen for næste skitses fordybelse. På den måde bliver Pærfekt Gin og Croquis nærmest billedet på det nærvær, den foranderlighed og den flygtighed, som kendetegner netop teatret.

Ydermere krydrer relevante oplæg scenen aftenen igennem, hvor croquismodeller får en pause at varme sig i, G&T-glasset nærmer sig tomt, og hånden får en pause. Oplægsholderne på de forskellige Pærfekt Gin og Croquis-aftener skifter hver gang, men emnet forbliver det samme: en åben, ærlig og sårbar samtale om vores kultur og vores kroppes væren i den.

Pærfekt Gin og Croquis er alt i alt en hyggelig, nærværende og alsidig oplevelse i en teatersal, som forhåbentlig kan give enhver publikummer nyt at reflektere over. Det er en aften, der handler om at være god nok, hvad end dét, man kæmper med, er sit eget selvbillede eller sine tegneevner. Og så sker det ellers ikke ofte i en teatersal, men denne aften var alt andet end performativ; den var uprætentiøs på den helt perfekte måde.