Efter Tiden

https___www.grob_.dk_wp-content_uploads_2018_10_EfterTiden_lille_2.jpg
 

EFTER TIDEN

Teater Grob
4.-25. maj 2019

Selvom store dele af forestilling lykkes utrolig godt med at sætte tankerne igang, så er selve kommenteringen af samfundet og samtiden mangefacetteret og sigter forholdsvis bredt. 

Af: Line Kirsten Nikolajsen

HVAD ER DET?
Dramatiker Kirstine K. Høgsbro får med Efter Tiden sin instruktørdebut. En tragikomisk absurdistisk fortælling om fire forskellige mennesker, der hver især repræsenterer forskellige aspekter af måden at være menneske på. Om det er dystopisk fremtid eller skræmmende nutidige tendenser er svært at afgøre, og måske er det i virkeligheden begge. Selv siger Høgsbro, at forestillingen siger noget om vores måde at tænke, føle og relatere til hinanden på i en så instrumentaliseret verden som vores, hvor mennesker er ressourcer frem for tænkende selvstændige individer.

VI MENER
Kirstine K. Høgsbro har skrevet en næsten Line Knutzonsk forestilling med Efter Tiden. Den har noter af samme absurdisme og humor. Heldigvis lugter Efter Tiden ikke af en halvgod kopi af en dygtigere forgænger, men er faktisk en solid og selvberoende forestilling, der stikker til forskellige aspekter af samtiden. Et samfund og en samtid, hvor det markante og selvstændige individ langsomt elimineres til fordel for en flok anonyme kludedukker, hvor ingen stikker ud, og hvor vi kommer igennem tilværelsen ved at undskylde os vejen ind i det store enige og ufarlige fællesskab, hvor himlen langsomt smuldrer over os.Det er absolut et vellykket stykke ny dansk dramatik, der i høj grad bæres af dygtige skuespillere.

Absurditeten kommer fornemt til udtryk gennem Paw Henriksens karakter, som bogstaveligt talt er en selvudslettende medarbejder, der er villig til at ofre både sin arm, nyre, ben og øje for firmaets skyld. Langsomt svinder hans krop og individ ind til fordel for en firmaets mand, der blot er et tandhjul, der får en større maskine til at køre rundt. Billedet er så klart og bider med skarpe tænder. Han flankeres af Josephine Park i rollen som konen, Hanne, der langsomt mister sproget og går i opløsning, fordi hun er tvunget hjemmegående efter en uheldig episode på arbejdet. Park trækker gode grin, og hendes evne til at gøre selv de mest kringlede og skrevne replikker naturlige og levende klæder den absurde tekst.

Tina Gylling Mortensen er dog den største gave til forestillingen. Hendes komiske talent kommer virkelig til sin ret i rollen som Dorte Madsen, eller Orte Adsen, som hun kalder sig. Hun undskylder konstant for sig selv og sin tilstedeværelse, samtidig med at hun optager tre pladser til sig selv i et venteværelse, fordi hun har brug for plads. Hun ved godt selv, at hun er egoistisk og uempatisk, men kan til sidst ikke gøre andet end at demonstrere mod sig selv og “buhe” af sig selv. Hun formår kun at buhe af sig selv, mens den egentlige handling og action, der skal til for at ændre noget, udebliver. Hun er skræmmende rammende som karakter, og hun bliver overbevisende, levende og hylende morsom i Tina Gylling Mortensens erfarne hænder. Selvom store dele af forestilling lykkes utrolig godt med at sætte tankerne igang, så er selve kommenteringen af samfundet og samtiden mangefacetteret og sigter forholdsvis bredt. For det meste supplerer de mange fortællinger hinanden fint, men Ole Boisens spor om den ensomme Egon falder lidt udenfor og er mere uklar i mælet.

Det er ikke alle scener, der sidder lige skarpt, og derfor er min begejstring for forestillingens kunnen og potentiale heller ikke entydig og uden forbehold. Nogle scener er jeg ikke helt afklaret med, hvad skal sige, og det er måske heller ikke meningen, men det bidrager til et lidt mere knudret helhedsindtryk. Store dele står klart og giver dejligt stof til eftertanke, mens enkelte steder ikke virker til at have helt nok at sige, eller i hvert fald ikke får det gjort tydeligt nok.

STUDERENDE OG FATTIG? SÅDAN GØR DU:
Teater Grobs sal er lille, hvorfor det ikke betyder det store, hvor du sætter dig. Du kan derfor snildt gå efter de billige rækker, der kun koster 80 kroner, hvis du er under 25 eller studerende. Som voksen må du af med 150 kr. Det er billige penge for en solid og underholdende forestilling.

Foto af: Emilia Therese