WALLMANS CARNIVAL

WALLMANS CARNIVAL

Cirkusbygningen
18. september - 31. oktober 2019

Først smiler vi smørret til hinanden og rynker lidt på næsen af de lidt for oplagte valg, men indenfor få minutter sidder vi gudhjælpemig selv og synger med

Af: Clara Lindstrøm Gleerup & Line Kirsten Nikolajsen

Endnu engang har vi ladet os forføre af Wallmans, der siden 2004 hvert år har skabt et brag af en fest i Cirkusbygningen i København. Vi overværede showet for første gang sidste år, og nu har vi atter været vidne til en oplevelse ud over det sædvanlige. “Temaet” for årets festligheder er Carnival. “Tema” står i citationstegn, fordi det er tydeligt, at carnival er mange ting for Wallmans. Som de selv siger, skal navnet blot ses som et billede på glæde, magi og feststemning, som er essensen af showet. Det betyder altså, at du ikke skal regne med at finde dig selv i midten af de brasilianske carnivals, men i stedet skal lade dig hengive til et karneval af den gamle skole; cirkusæstetik, akrobatik, tryllekunst og finurlig interaktion med publikum. Mens magien og glæden udspiller sig på scenen, bliver der serveret en fornem 4-retters menu ved bordene, som serveres af både faste tjenere, men sandelig også af performerne selv. Velkommen til overflødighedshornet over dem alle!

Det er lidt som at træde ind i et eventyr af en anden verden, når man passerer de store glasdøre ind til Cirkusbygningen. Alle fordomme og triste miner bliver efterladt ude på gaden, og vi befinder os pludselig i et univers af magi, akrobatik og flagrende hvide servietter, som publikum begejstret svinger over hovedet, når det, de ser, er ekstra godt. For dét er Wallmans; en eventyrverden hvor intet er for stort eller for meget. Her er plads til alt og alle.

Stemningen er ikke til at tage fejl af. Det er show med show på, og hverken publikum eller performerne på scenen lader til at have noget imod at gå ned af en vej, som feinschmeckere hurtigt ville kunne dømme ude som usmageligt. De synes at have en grundtro på, at folk nok skal overgive sig til showet. Og det gør vi så. Det er svært ikke at lade sig imponere af, hvor dygtige sangere og fremragende akrobater, Wallmans har fundet til årets carnival. Ja, det er banalt at diske op med den allerede voldspillede “Shallow” fra A Star Is Born, og nej, det er ikke stor kunst at bruge den lidet imponerende film The Greatest Showman som åbner, men det virker. Først smiler vi smørret til hinanden og rynker lidt på næsen af de lidt for oplagte valg, men indenfor få minutter sidder vi gudhjælpemig selv og synger med. Ingen har nogensinde prøvet at bilde nogen ind, at Wallmans skal være mere eller mindre, end hvad det er, så det bedste, du kan gøre, er at overgive dig til den storslåede fest, det er. Glem alle forventninger om en stor berigende kunstnerisk oplevelse. Det her er fest, ballade og wow-oplevelser på stribe.

Sidste år blev showet ført an af en syngende trio, der med enkelte interaktioner med publikum skulle lede os igennem aftenen. I år har de givet showet et ekstra nyk op på comedy og publikumsinteraktion. Showet bliver nemlig i år ledt an af en fuldstændig sublim værtinde, der med sin krøllede candyflossparyk og rappe replikker løfter showet til nye højder. Værtinden, Peggy Sued, spilles af engelske Abigail Collins. Og sikke et fund. Collins bryder med det polerede overflodsshow, og det klæder Wallmans med en kvinde, der går all in på verbale lussinger, bandeord og vulgaritet, og som samtidig er sjov, når hun gør det.

Overfloden peaker med et lygtepælsnummer (ja, et lygtepælsnummer), hvor to akrobater svinger sig frem og tilbage i faretruende højde. Vores kæber falder til jorden, og hårene rejser sig på armene i frygt for, at én af akrobaterne laver et enkelt forkert trin. De elastiske lygtepæle og de to akrobater leverer aftenens akrobatiske højdepunkt, som trods sin relativt lange varighed sagtens kunne have været endnu længere, fordi det er både fascinerende og angstprovokerende at overvære.

Det kan godt være, at Wallmans ikke er stor kunst, men det er et overflødighedshorn af glæde og magi, som du ikke kan finde mange andre steder.

Wallmans er en ret vild aften, og skal du have den optimale aften ud af det så hiv en håndfuld af dine venner med. Det gør det kun sjovere. For 499 kr. kan du få en billet til en tirsdag aften og ikke nok med, at du får en festlig aften, så inkluderer det altså også en 4 retters menu.