hejhrjwehrjr

UFORBEREDT - MED LASSE RIMMER

Teater Play
2. september 2019

Som en let og underholdende start på en bytur, fungerer Uforberedt uforbeholdent. Men hvis showet er tænkt som et progressivt indspark i kønsdebatten, ender det desværre uforløst.

Af: Trine Berg Balle

I Uforberedt får en kendt mandlig komiker stukket et manuskript i hånden, som han aldrig før har set. Helt uforberedt skal han læse det højt for et live publikum. En anonym kvindelig forfatter står bag monologen, der i en erotisk dagbogsform udforsker en heteroseksuel kvindes begær og fantasier. På en times tid kommer vi blandt andet rundt om onani, objektivisering, magtpositioner, manglende tiltrækning og fantasier, der løber løbsk. Under navnet Manwatching blev projektet vakt til live på Edinburgh Fringe Festival 2015 og er siden blevet fremført verden rundt. Denne aften foregår det på dansk, og komiker Lasse Rimmer står ved mikrofonen.

Det er tiende gang at Teater Play lægger hus til Uforberedt. Tidligere har komikere som Mick Øgendahl, Lars Hjortshøj og Thomas Skov fået udleveret manuskriptet, og Uforberedt er derfor en unik oplevelse hver aften.

Konceptet kender vi eksempelvis fra den iranske dramatiker Nassim Soleimanpours forestillinger Rød Kanin, Hvid Kanin og Cook, hvor en uforberedt skuespiller får stukket et manuskript i hånden. Uforberedt er bevidst skabt til en komiker og ikke en skuespiller, så præmissen er selvsagt ikke den samme. Komikerens primære rekvisit er mikrofonen, så jeg forventer heller ikke et hav af sceniske accessoires. Dog savner jeg den interaktion med publikum, som Soleimanpours forestillinger fordrer. Teater Plays intime scenerum passer godt til formatet og lægger netop op til interaktion, og det er derfor ærgerligt, at manuskriptet ikke er båret af dette. For mig er det ellers der, hvor magien virkelig kan opstå; når publikum, også helt uforberedt, bidrager til showets fremdrift.

Fra tid til anden træder Rimmer ud af teksten og engagerer publikum, når teksten ikke gør det – og fra tid til anden lykkedes det. Der er sjove momenter, hvor Rimmer spiller på publikums reaktioner og bruger sig selv aktivt, og andre passager, som bliver mere præget af højtlæsning. Teksten byder på sjove anekdoter om seksuelle oplevelser fra kvindens unge år; et område som traditionelt set ikke har været lige så belyst som beretninger om mandligt begær. Men sproget virker sommetider kluntet og gammeldags, og det bliver tydeligt, at manuskriptet er oversat fra engelsk og måske fungerer bedre på skrift.

Det synes både interessant og lidt fejt at manuskriptforfatteren er anonym. Forfatterens hemmelige identitet giver på sin vis mulighed for en bredere identifikation. Men omvendt undrer det mig, hvorfor den kvindelige forfatter har valgt at skjule sig bag en mandlig fysisk manifestation. Ville det ikke være lige så sjovt (hvis ikke sjovere), hvis komikeren var en kvinde? Sidstnævnte spørger forfatteren selv om. Det sætter tanker i gang, men et egentligt budskab når ikke rigtigt ud over scenekanten. Showet leger med kønnene og opfattelsen af mandligt og kvindeligt begær, men udføres på en måde, som allerede var set på Shakespeares tid.

Foreløbigt er der ikke flere shows planlagt, men hold øje med teatrets hjemmeside, hvor der løbende annonceres nye komikere til Uforberedt. En billet koster 100 kroner uanset alder og placering i salen.