SANDHED OG KONSEKVENS

pressefoto-robin-skjoldborg-scaled (2).jpg
 

SANDHED OG KONSEKVENS

Teatret ved Sorte Hest

15. oktober – 3. december 2021

Under parmiddagen kulminerer denne spænding i karakterernes magtesløse, psykiske forfald, som når Jens i et af forestillingens store WTF-øjeblikke fortaber sig i vanvid og kommer til at bide hovedet af sin datters kanariefugl.

Af: Mikkel Lund

HVAD ER DET
Sandhed og konsekvens er fordanskningen af den svenske dramatiker Lars Noréns værk Sanning och konsekvens fra 1989. Stykket handler om en parmiddag, der ender med at udfolde sig til den rene galskab. Med Maria Vinterberg som instruktør har Sandhed og konsekvens en knaldperle af et skuespillerensemble med Niels Ellegaard og Sarah Boberg i rollen som parret Jens og Elisabeth, og Peter Oliver Hansen og Anette Støvelbæk som parret Michael og Julie.

VI MENER
Med en sprutopdækket sofastue i sine regnvejrsgrå farver er der dækket fint op til parmiddag i Hestens teatersal. Glassene er taget frem, gin, vin og en enkelt flaske cognac. På scenen træder vores to par ind på scenen, alle iført dybe nuancer af sort, der virkelig klæder det grå interiør, som scenograf Marianne Nilsson har fået stablet på benene. Parrene slår sig ned i sofaerne, de veksler nogle trivielle ord og fortæller et par platte jokes; de vader rundt i klichéer, og det lader til at blive en uproblematisk om end forudsigelig parmiddag. Men nej, noget ulmer under overfladen, for deres samtale bliver hurtigt ret anspændt og ubehagelig at være vidne til. Samtidigt er det dog også lattervækkende, men på den måde der kommer som en reaktion på at overvære noget enormt akavet.

Som snakken går i løbet af første akt, bliver parrenes indre kampe langsomt men effektivt afdækket, og jeg bliver mere og mere spændt på, hvilke informationer der skal vise sig at komme frem i lyset. På dette punkt skinner Norén igennem som en mageløs dramatiker. Han ved præcis, hvordan man bygger dialoger op, hvor replikkernes undertekster er så larmende usagte, at de nærmest skriger på at blive råbt ud i salen. Men alt det undertrykte kommer løbende op til overfladen og manifesterer sig direkte i replikkerne i form af frygtelige sandhedsudsigelser. At disse sandheder kommer frem, får nogle konsekvenser for parmiddagen, der eskalerer og udvikler sig til et rablende vanvidsselskab.

I Noréns udforskning af parmiddagen skinner hans holdning til den eksistentielt ureflekterede tilværelse klart og tydeligt igennem. Det borgerlige livs udvendige natur forhindrer mennesker i at reagere på deres følelser og impulser, hvilket gør dem handlingslammede overfor den dødsangst, alle render rundt og undertrykker. Under parmiddagen kulminerer denne spænding i karakterernes magtesløse, psykiske forfald, som når Jens i et af forestillingens store WTF-øjeblikke fortaber sig i vanvid og kommer til at bide hovedet af sin datters kanariefugl.

Det leder mig til, at den kvartet af skuespillere, som Sorte Hest har formået at samle til Sandhed og konsekvens, spiller ekstremt overbevisende. Især formår Sarah Boberg at fremkalde det komplette, tragiske vanvid i rollen som den alkoholiserede Elisabeth, der over årene er kommet til at hade sin mand Jens. Hun er spydig, grov og urimelig, men når hendes halspulsåre puster sig op i et rasende råberi, er jeg alligevel ikke i tvivl om, at hendes liv vist aldrig har været nogen dans på roser.

Hun befinder sig i skyggen af søsteren, Julie, der lever med sin velhavende machomand, Michael. Jens og Elisabeth misunder egentlig Julie og Michael, for de har penge og bruger dem blandt andet på golf og fede rejser. Mellem linjerne hjemsøges de dog af en tabuiseret barnløshed, som de ender med at konfrontere hinanden med. Alle karaktererne er velspillede, og skuespillerne formår med deres replikker at fremhæve de brister, som hver person har med sig fra fortiden. Det virker så realistisk, at det ligesom i det virkelige liv er vanskeligt at vurdere, om deres ærgerlige livssituationer er selvforskyldte, eller om det i virkeligheden er synd for dem.

Hvorom alting er, forbliver parrenes livssituationer uforandret mod stykkets slutning. De snakker forbi hinanden og formår ikke at se hinanden som de eksistenser, de er. Parmiddagen slutter, og på absurd vis går parrene hver til sit uændret af situationen. Så jeg forestiller mig, at sandheden ifølge Norén netop ikke har nogen reelle konsekvenser, da mennesket ikke formår at overføre sine erkendelser til livsforandrende handling. Tragisk, men sandt.

STUDERENDE OG FATTIG? SÅDAN GØR DU:
Sandhed og konsekvens spiller helt frem til den 3. december, men det ser ud til, at billetterne går som varmt brød, så du skal skynde dig. Er du under 25 år, kan du købe en billet for sølle 90 kroner, hvilket er imminent billigt for en forestilling af så høj en kvalitet. Jeg kan kun anbefale at få købt en billet!

FOTO: Robin Skjoldborg

 
Den 4. VægComment