HELLIGTREKONGERSAFTEN

HELLIGTREKONGERSAFTEN

Odense Teater, Store Scene
31. januar - 7. marts 2020

I Helligtrekongersaften ser vi en præcision og timing, der understreger det gennemførte og grundige forarbejde. Det gælder lige fra den udførlige koreografi og sammenspillet hos et ensemble i topform til den mørklilla scenografi og de betagende rober.

Af: Thomas Florin og Jonas Guldfeldt Viuff

Helligtrekongersaften er en klassisk forvekslingskomedie af gode, gamle William Shakespeare, som teaterdirektør for Odense Teater, Jens August Wille, nu iscenesætter med udgangspunkt i Niels Brunses overlegne oversættelse. I forestillingen skyller Viola op på Illyriens kyst efter et skibsforlis, og hun forklæder sig som pagen Cesario, der tjener herremanden Orsino. Hun forelsker sig hovedkulds i Orsino, men han har andre planer med sit hjerte. For Orsino vil i stedet give det til sin udkårne grevinde Olivia, og han beder Viola/Cesario bejle til hende på hans vegne, hvilket dog medfører, at Olivia falder pladask for Viola/Cesario. Udover trekantsdramaet rummer forvekslingskomedien fiffige intriger, der er med til at blusse op for den komiske og vemodige kærlighedsforvikling.

Det er svært at sætte en finger på Jens August Willes genistreg af en iscenesættelse af Helligtrekongersaften, da vi er godt og grundigt underholdt - lige fra Bisses tryllebindende åbningsscene forklædt som narren Feste, og til sidste shakespeareske replik, hvor kærlighedskabalen lader til at gå op. Forestillingen spiller på alle tangenterne, og vi hengiver os fuldt og helt til den teatermagi, der uundgåeligt opstår på scenen og i salen takket være den fænomenale iscenesættelse.

Skuespillet er solidt og stærkt over hele linjen, dog må vi altså fremhæve fremragende Malene Melsen, her i rollen som Hr. Andreas Blegnæb, for måden hun bruger sin statur og fysikalitet til fulde. Vi kan heller ikke komme uden om den anden brandert i stykket, for Peder Dahlgaard er en ren fornøjelse i rollen som Hr. Tobias Hikke. Derudover er det imponerende at overvære Niels Skovgaard Andersen spille næsten alle statistroller, dog kan vi nærmest ikke nøjes med at fremhæve enkelte skuespillere uden at få dårlig samvittighed over for resten.

Scenografien virker mystisk til at starte med, da den består af væltede bogstaver, som var karakterne sprunget direkte ud af Shakespeares manuskript. Bogstaverne viser sig dog at blive udnyttet kreativt og sjovt, og scenograf Franciska Zahle har skabt et dynamisk rum med god narrativ vægt. På den måde er de væltede bogstaver med til at understrege Shakespeares til tider svære tekst, dog godt hjulpet på vej af Niels Brunses oversættelse, samt det univers vi befinder os i. Derudover må vi blot konstatere, at det er en fryd for øjet at se vores kære nar, Bisse/Feste, boltre sig iblandt de store bogstaver, når han hiver den ene sang op af hatten efter den anden.

Det kan altså bare noget, når man tilfører Shakespeares værker musik, hvilket vi også så på Betty Nansen Teateret i deres seneste opsætning af En Skærsommernatsdrøm, hvor vi kunne nyde skønne Emma Sehested Høegs sprøde sangstemme. Nu gælder det Bisse i Odense Teaters opsætning af Helligtrekongersaften, hvor han selv har skrevet sangene til stykket, mens de er komponeret af Adi Zukanovic. De to tilfører forvekslingskomedien et melankolsk, musikalsk univers, som vi simpelthen længtes efter at komme tilbage til i skrivende stund.

I Helligtrekongersaften ser vi en præcision og timing, der understreger det gennemførte og grundige forarbejde. Det gælder lige fra den udførlige koreografi og sammenspillet hos et ensemble i topform til den mørklilla scenografi og de betagende rober. Stykket har det hele! Shakespeareansk vid og vittighed, velkomponeret musik, kærlighed og komik, sværddueller og dødsfarligt drama – altså garanti for en fantastisk aften i teatret.

Odense Teater udbyder medlemskab i Klub_U hvis du er mellem 15 og 24 år eller studerende. Dette kan give enten en reduktion i pris, eller gratis forestillinger, afhængigt af medlemskab. Det er desuden muligt at få grupperabat, men kun én rabat ad gangen.